Dost možná žijeme v blízkosti světců, aniž bychom o tom měli nejmenší tušení. A dost možná jsme právě my těmi světci, v jejichž blízkosti mají druzí žít. Dost možná? Ne – zcela jistě! Povolání ke svatosti je univerzální a nesmlouvavé.
Tuto syrovou skutečnost nám připomíná nový text Svatého otce Františka, apoštolská exhortace Gaudete et exsultate (G&E). Nese jméno podle svých prvních slov, jimiž je text z Ježíšova horského kázání, konkrétně (jakkoli to zní paradoxně) „devátého z osmi blahoslavenství“ (Mt 5,12).
(foto: Colin, www.flickr.com,cc)
Oni „svatí odvedle“, o nichž je řeč, jsou lidé, kteří nepůsobí na první dojem nápadně; s trochou zjednodušení by se dalo říci, že jsou to křesťané, kteří prostě žijí své křestní posvěcení. Svatý otec konstatuje:
»Křesťan nemůže přemýšlet o svém poslání, aniž by jej pojal jako cestu ke svatosti, „neboť to je vůle Boží: vaše posvěcení!“ (1 Sol 4,3). Každý světec je posláním, Otcovým projektem odlesku a vtělení určitého aspektu evangelia v určitém dějinném okamžiku.« (G&E 19) Svatost v podstatě znamená »sjednotit se jedinečně a osobně se smrtí a zmrtvýchvstáním Pána, v neustálém umírání a zmrtvýchvstávání s Ním« (G&E 20) – a to je přece křest: osobní účast na Kristově smrti a zmrtvýchvstání; tedy téma zvláště aktuální právě pro velikonoční dobu. A velice zajímavý je nezvyklý, ale velmi vhodně použitý tvar zmrtvýchvstávání: svatost není jednorázová záležitost, ale neustálé dění se svou dynamikou.
Jsme tedy povoláni ke svatosti už samotnou skutečností svého křesťanství, svého spojení s Kristem. Možná nás to trochu vyděsí – třeba proto, že máme o světcích zkreslené představy. Někdy si je představujeme jako lidi odtržené od běžného života, někdy jako bezkrevné, bezbarvé stíny skutečného lidství, „bez chuti a zápachu“.
»Neměj strach ze svatosti,« odpovídá papež František. »Neodejme ti síly, život
a radost. Zcela naopak, protože se staneš tím, kým tě zamýšlel Otec, když tě
stvořil, a budeš věrný svému vlastnímu bytí. Závislost na Něm nás osvobozuje od otroctví a přivádí k uznání naší důstojnosti.« (GE 32)
A nezapomínejme také na další riziko: často se až příliš srovnáváme se známými světci. Někdy je zkoušíme napodobovat do posledního detailu. Někdy se s nimi až příliš poměřujeme, což nás v důsledku vede k zoufání nad vlastní nedostatečností, „nedosvatostí“.
»Není třeba klesat na mysli při pohledu na vzory svatosti, které se jeví nedostižné. Existují svědectví, která jsou užitečná, povzbuzují nás a motivují, ale nikoli proto, abychom je kopírovali, což by nás dokonce mohlo vzdalovat od té jediné a specifické cesty, kterou Pán vyhradil nám,« odpovídá Svatý otec. Připomíná zde slova Koncilu o tom, že Pán vede k dokonalé svatosti „každého jeho vlastní cestou“ (LG 11). A snad lze dodat, že se zde papež František ukazuje jako dobrý žák sv. Ignáce, který varuje: „Je nebezpečné nutit každého postupovat stejnou cestou. A ještě horší poměřovat ostatní sebou samým.“
Je zajímavé, že papežská exhortace upozorňuje na nebezpečí pro autentickou svatost: jsou to zvláště dva postoje, které absolutizují určité složky či aspekty osobnosti člověka, totiž intelekt a osobní úsilí. Pro oba pak nachází přiléhavá pojmenování ve starověkých teologických úchylkách: gnosticismu a pelagianismu (G&E 35).
V čem podle papeže Františka spočívá dnešní riziko gnosticismu? V přesvědčení některých lidí, že » svými výklady mohou veškerou víru a celé evangelium učinit dokonale pochopitelnými. Absolutizují vlastní teorie a zavazují druhé, aby se podrobovali jejich úsudkům.« Svatý otec ovšem nezavrhuje rozum jako takový, nýbrž jeho jakési „zbožštění“: »Jedna věc je zdravě a skromně užívat rozum k reflexi nad teologickým a morálním učením evangelia; druhá věc je redukovat Ježíšovo učení na chladnou a tvrdou logiku, která chce všechno ovládnout.« (G&E 39)
Pelagianismus je oproti tomu jakási snaha dosáhnout spásy vlastními silami. Mívá různé příznaky: »posedlost zákonem, okouzlení z vystavování sociálních a politických výdobytků, okázalá péče o liturgii, věrouku a prestiž církve, vychloubání se správou praktických záležitostí, přitažlivost ke svépomocným dynamikám a sebevztažné realizaci« (G&E 57). Takto se církev snadno »stává muzejním exponátem«, přikládáme-li »přehnanou důležitost dodržování určitých norem, obyčejů a stylů« (G&E 58) a »v domnění, že všechno závisí na lidském úsilí regulovaném církevními normami a strukturami, komplikujeme evangelium a stáváme se otroky schématu, jež neponechává mnoho skulin pro působení milosti« (G&E 59).
Svatý otec zde zdůrazňuje slova Písma: „naplněním zákona je láska“ (Řím 13,10) a staví před oči Krista, jenž »vytváří průchod, který umožňuje rozlišovat dvě tváře: Otcovu a bratrovu. Nepředává nám dvě formule či dva předpisy navíc. Odevzdává nám dvě tváře – nebo lépe jedinou – tu Boží, která se zračí v mnohých. V každém bratrovi, zejména tom nejmenším, slabém, bezbranném a potřebném se totiž zračí Boží obraz.« (G&E 61)
Jsme tedy povoláni hledat Boží tvář v druhých lidech. Ostatně tak zpíváme
v odpovědi žalmu o slavnosti Všech svatých: „To je pokolení těch, kdo hledají tvou tvář, Hospodine!“ (srv. Žl 24,6)
Apoštolská exhortace Gaudete et exsultate, část I.
zpracoval @Becket
Komentáře
Nejsem si přesně jistá, co myslí papež František chladnou a tvrdou logikou, ale já jsem na škole z povzdálí poznala filozofickou logiku, která je krásná a prospěšná, i když někdy dost náročná.
http://jarda.peregrin.cz/mybibl/PDFTxt/584.pdf
Je dobré číst text pozorně. Svatý otec neodmítá logiku jako takovou, nýbrž REDUKCI Ježíšova učení na logiku, resp. redukci celého křesťanství na logický systém, ve kterém není místo pro tajemství a pro Boha vždy většího.
V takovém systému by se Bůh podobal postavě z onoho židovského vtipu: „Pane, já jsem si vás vypočítal.“ Ostatně už sv. Tomáš Akvinský upozorňuje, že pravda víry nejen neprotiřečí lidksému rozumu, ale překonává jeho kapacitu. (SCG 1.7.1)
Logika je užitečná natolik, nakolik přivádí člověka k jeho konečnému cíli: chválit Boha, sloužit mu a vzdávat mu čest. Proto může být jen „ancilla theologiae“.
(Zkratka se speciálním znakem "G&E" je prostě fail. Je to ošklivé na pohled a špatně se to i píše. Navrhuji razit GE, popř. GEE nebo GeE.)
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.