Procházím obdobím, kdy si říkám, proč je potřebné chodit do kostela? Z chování některých lidí, kteří tam chodí, je mi nanic. Někdy si říkám, jestli nestačí jenom osobní vztah s Bohem. Je to špatné, že takto uvažuji? Anička, 14 let
Milá Aničko, proč je třeba církev a kostel? Z více důvodů:
Můžeš se sama pokřtít? Nemůžeš. Potřebuješ k tomu druhého člověka. Pán Ježíš tedy křest přikázal, a už v tom jasně zakódoval, že si člověk nevystačí sám. Pán Ježíš ale také hovoří o své církvi - o společenství lidí, kteří jsou jeho přáteli.
Potřebujeme lidskou rodinu?
Ano. Když ji nemáme, trpíme tím. A tak i věřící trpí, pokud nemá vztahy s dalšími věřícími; je sám a člověk potřebuje druhé. Každá dobrá lidská rodina má své radosti i bolesti, své zvyklosti a také své krásné, ale i stinné stránky. Taková je i církev. Není složena z dokonalých andělů, ale z lidí, kteří se snaží Ježíše následovat, ale nejsou dokonalí. I církev má krásné, ale i stinné stránky; radosti i bolesti; ne každý člen se povede. Hříšnost lidí v církvi je často kamenem úrazu a důvodem, proč někdo nechce církev přijmout. Někdy stačí setkání s knězem, který je necitlivý a něčím nás naštve, nebo s babičkou, která řekne mladé rodině pár ostrých slov o jejich řvoucím dítěti během mše, a postižený člověk odchází ne jen zarmoucen, ale i naštván na celou církev. Nevšimne si, že vidí jeden osobní problém a na základě své zkušenosti zevšeobecňuje. Církev netvoří jen jeden kněz, který nejednal možná citlivě, či jedna nervózní babička. Ano, s Bohem se můžeme setkat sami, v přírodě..., ale v kostele je jaksi intenzivněji a blíže. Když prožíváš nyní tuto obtíž, neboj se a více hledej, proč je tak krásné, že se v kostele můžeme setkávat. Jsme to tam sice sebranka hříšníků, ale Bůh nás tam velice rád vidí pospolu.
Kam směřujeme?
Církev je ve světě prostorem, ve kterém k nám promlouvá Bůh, proto v církvi snáze nalézáme cestu a pravdu, orientaci. Kdo nevěří, ať si přečte encykliky ze začátku 20. století. Papež psal o komunismu a nacismu, ukazoval prorocky na nepravdy v těchto blížících se totalitách, ale lidé byli hluší. Tak to je i dnes. Kdo je ve světě na straně života, krásy a čistoty lidské lásky, rodiny, spravedlnosti, míru? Ježíšova církev, i když se jí za to mnozí smějí.
A kostely?
Jsou místem, kde se setkává společenství věřících k modlitbě. Vlastně takové kostely, jaké máme, ve své podstatě nepotřebujeme, ale nějaký vhodný prostor ano. V minulosti se lidé snažili pro Boha stavět krásné umělecké stavby. Dnes se nám zdají možná moc honosné, ale je to dědictví naší rodiny. Bylo by asi dosti divné, kdybychom slavili mši v nějaké neupravené, špinavé místnosti nebo se setkávali třeba ve skladu. Pochopitelně by to šlo, a za pronásledování křesťanů někdy nic jiného nezbývá, ale za normálních okolností se snažíme, abychom žili kulturně. Těžko bude baletní soubor tančit Labutí jezero ve skladu starého papíru. Uskutečnitelné by to sice bylo, ale je normální, že se takové krásné dílo tančí v pěkném divadle.
P. Jan Balík
vybráno z knihy Jsem svá
Vydavatelství IN!, 2017
Komentáře
Moc mě to nepřesvědčilo.
asi proto, že nejste cílová skupina.
@fragaria No, myslím, že pokud to není přesvědčivé pro někoho, kdo tam chodí, tím méně pro toho, kdo se táže po smyslu chození do kostela. Třeba já chodím, ale také "by mě to nepřesvědčilo", zkrátka trochu dost jednoduchá a kostrbatá obhajoba církve.
Mě taky ne. A jsem rád, že jsem to nenapsal první, ale že to první napsali lidé, kteří rozhodně nepatří k fanklubu JiKu.
Sterilní blábolení modernisty. Dejte mi na Aničku kontakt a já už jí to vysvětlím.
Na druhou stranu, pánové, uměli bychom to napsat lépe? Já nemám lepší argumenty...
*Dítě se asi těžko samo porodí - duše těžko najde život v Kristu bez Církve (křest)
*Batole se asi těžko naučí mluvit mateřskou řečí bez rodičů - duše se asi těžko naučí správně modlit bez církve
*Kdo jiný než rodičové dítěti vysvětlí co je špatné a co dobré - kdo jiný než Církev nasměřuje duši zasaženou dědičným hříchem ke Kristu
*Kdo jiný než rodičové nás vychovávají, tedy dobré chválí, zlé trestají - kdo jiný než Církev střeží naši duši před řvoucím lvem, který obchází aby nás zhltnul (Zlým)
*Čeho je příkladem tělesná rodina, než obrazem duchovní rodiny - Církve
*Kdo jiný než naši rodičové nám pomohou v nesnázi, poradí v oblastech, kde nejsme zkušení a u koho jiného než u maminky se můžeme vyplakat - Kdo jiný než naše matka Církev... a mohu pokračovat dále
(VřískotemZavrženciOslavujíPána,
JiKu
KMirjam)
"Na druhou stranu, pánové"
"Bylo by asi dosti divné, kdybychom slavili mši v nějaké neupravené, špinavé místnosti nebo se setkávali třeba ve skladu. Pochopitelně by to šlo, a za pronásledování křesťanů někdy nic jiného nezbývá, ale za normálních okolností se snažíme, abychom žili kulturně."
Když by to (pochopitelně) šlo, tak proč argumentuje pronásledováním a kulturou?
A to přirovnání s baletním souborem ve skladu papíru je tak trochu od někoho kdo se asi čerstvě probral z kómatu. Obzvláště, pokud k argumentaci používá obrat:
"ale je normální, že se takové krásné dílo tančí v pěkném divadle."
Ne není. Prober se!
Každý má totiž lepší argumenty a ví to vždy lépe... ocenit byť i nedokonalou výpověď je totiž přece ponižující...
...diskuze jak cyp.
@AntoninKrejzar
"*Batole se asi těžko naučí mluvit mateřskou řečí bez rodičů - duše se asi těžko naučí správně modlit bez církve"
Správně se naučit modlit bez církve jde, příkladem jsou starozákonní postavy. A co žalmista? Nebo ten se nemodlí správně? Jak zhodnotíme "správnost" modlitby?
"*Kdo jiný než rodičové dítěti vysvětlí co je špatné a co dobré - kdo jiný než Církev nasměřuje duši zasaženou dědičným hříchem ke Kristu."
Chápu, že desatero není všechno, že potřebujeme novozákonního Ježíše, ale i to desatero, které bylo dáno dávno před Církví je dostatečnej argument, že Bůh netříbí svědomí jen v Církvi.
"*Čeho je příkladem tělesná rodina, než obrazem duchovní rodiny - Církve"
Trojice?
@VřískotemZavrženciOslavujíPána
:D :D :D
Správně se naučit modlit bez církve jde, příkladem jsou starozákonní postavy. A co žalmista? Nebo ten se nemodlí správně?
No, to máte jako ve fyzice.
Můžete se naučit soudobou fyziku tak, že nebudete vědět na začátku nic a sama vymyslíte to, co postupně vymysleli Kepler, Newton, Kelvin, Davy, Einstein, Heisenberg ....
Jasně, že to jde.
Ale jen blb by to chtěl zkoušet.
Jak zhodnotíme "správnost" modlitby?
Víceméně podle toho, jak modlitba funguje.
A prověřit funkčnost určitých způsobů modlitby, to je také úkol přesahující jednoho člověka, k tomu se dopracovává společenství po mnoho generací.
Církev (mimo jiné) předává jakousi představu o Bohu.
Nedokonalou, ale podle mého názoru nejlepší z těch, které jsou k dispozici.
"Ale jen blb by to chtěl zkoušet."
Hmm.. tak ty žalmy v denní modlitbě Církve (ano Církve) asi nainstaloval nějaký blb ...
Tak to také bylo myšleno... nebýt církve (v Novém Zákoně) a stejně tak nebýt vyvoleného národa (v SZ) by se nikdo neuměl modlit - protože by neznal Trojjediného Boha, který se zjevil jedině židovskému národu a toto zjevení završil v Ježíši Kristu.
Lidé co tohoto Boha neznají se ani neumí modlit, protože neví jak se k němu modlit... vezměme si jako odstrašující příklad pohany: třesouc se vzývají jméno nějaké modly Peruna nebo Radegasta... ale to není modlitba v křesťanském duchu.... stejně tak muslimové, mlátí hlavou o zem... my pozvedáme ruce Bohu... Nebýt Církve která nám ukazuje Boha a tím nás také učí se k němu modlit... dopadneme jako všichni ostatní, kteří neznají Jediného Boha... a tak se klaní modlám, za které ze většinou vydává sám Zlý a ten je nutí ke strachu a otročině... :)
@AntonínKrejzar ..
"stejně tak muslimové, mlátí hlavou o zem..."
A Nostra Aetate jste četl? Tam se o tom Vašem "mlácení hlavou o zem" píše jako o úctyhodné modlitbě ..
Hmm.. tak ty žalmy v denní modlitbě Církve (ano Církve) asi nainstaloval nějaký blb ...
Ale ale, psycho-kat, nedělejte ze sebe hlupáka.
Ten žalmista, to byl přece ten Newton. Nezačínal od nuly. Navazoval na Keplera, který byl před ním. A na něj zase jiní, další.
Jeho dílo je stejně obdivuhodné a dokonalé teď jako tehdy. Ale je naprosto zbytečné je opakovat, když si ho mohu přečíst a nastudovat.
A mimochodem, liturgická reforma nám ty žalmy pěkně zcenzurovala.
@JiKu ... kdyžtak hlupačku, bacha na ty gendery :P :)
"Ale je naprosto zbytečné je opakovat, když si ho mohu přečíst a nastudovat."
Já teď vlastně moc nerozumím, o čem se bavíme.
@JiKu .. já neříkám, že by se křesťané měly uzamčít do SZ kvůli tak bohatýmu a hlubokýmu dědictví, jako jsou žalmy, ale nelíbí se mi prostě ta přísná vymezenost tvrzení, že modlitbě nás naučí jen Církev (a teď se tady myslí jen ta ŘKC, co? A co Pravoslaví? Co Bonhoeffer a další hlubocí protestanti? )
Nehledě na to, že zrovna dneska mi kamarádka pujčila knížku modliteb rabiho Nachmana z Braclavi, který hned v úvodu tvrdí to samé co sv. Terezie z Avily .. "Když se modlíte, nezatajujte před Bohem vůbec nic. Otevřete mu svá srdce s upřímnou otevřeností, jako kdybyste mluvili ke svému nejlepšímu příteli." a parafrázuji Terezii .. Modlitba je jako přebývání/rozhovor s nejlepším přítelem.
Víte co tímhle vším myslím?
*měli .. a jsme u těch hlupaček :D
Připadá mi směšná představa modlit se k bohu (schválně s malým b), před kterým lze cokoli zatajit. Něco takového nemůže být Bůh.
Zatajit při modlitbě mohu něco tak maximálně sám před sebou.
Mimochodem, ten návod (jako k nejlepšímu příteli) mi přijde, i kdyby byl adekvátní, prakticky obtížně realizovatelný. Vy máte nějakého nejlepšího (lidského) přítele, před kterým nic nezatajujete? Já se přiznám, že nemám. A že byste ho měla vy, to bych se hodně divil. Má ho vůbec někdo?
Takže ten návod (mi) říká "mluvte s ním tak, jako kdybyste dělal to, co jste v životě nedělal".
Můj návod (kdybych něco takového chtěl dávat) by asi zněl "mluvte k Bohu tak, jak byste nikdy k žádnému člověku nemluvil".
@JiKu .. o těch výrocích a jejich použitelnosti si můžeme myslet co chceme, ale evidentně ke stejnému modlitebnímu životu došla jak katolická řeholnice a mystička, tak chasidskej rebe, takže Církev (mluvíme-li striktně o ŘKC) jako ta jediná učitelka modlitby mi prostě nepřijde na místě. Jasně, asi po ní sáhnu, jako potom prvním, protože jsem tam doma .. ale rozhodně ne po jediném. A to prosím snad nejsem nějaký rozplývavý duchovnopojídač .. (Asi bych nešla dál než za hranice křesťanských církví a judaismu)
Jde o míjení se, způsobené nepochopením toho, co je to Církev - Boží lid. A tím, co je sociálně historickým uskupením (církvemi). Vy se na to evidentně díváte z toho druhého pohledu. Ovšem ze sebedefinice Církve jde pouze o (socio-religio) abstraktně oddělitelné. Ve skutečnosti, už to zde bylo řečeno, jde o kontinuum - lid SZ a NZ. JiKu dával příklad ze světa - kontinua - fyzikální vědy. To je důležité si uvědomit.
Druhá věc je, že ani z církevního (katolického) pojetí neplyne závěr, že mimo lid smlouvy (obřezané ve SZ, pokřtěné v NZ) není (nebylo) možné se "správně modlit" k Bohu. Vyjadřují to nejen staré katechismy, ale i staří církevní otcové: že ti, kteří věří v Boha a žijí podle svého svědomí, aniž by poznali pravdu o zjevujícím se Bohu, nemíjí se jím.
V NZ je to vyjádřeno Pavlem: v každém národě jsou lidé Bohu milí. To předpokládá osobní vztah těchto k Bohu a ten je nemyslitelný bez toho, čemu říkáme modlitba.
Bouřit se proti tomu, že mimo sféru zjeveného náboženství (pokud věříme, že takové je), jde o svého druhu pouhé přiblížení se tomu, co má Církev - Boží lid - v plnosti, je známkou nastíněného nepochopení.
Franz Kafka: Zámek
psycho-kat ... RKC je kolébkou pravé modlitby, protože má jediná pravou Nauku... tedy protestanté, pravoslaví jiní nemají toto přednostní právo, protože se zrodily z katolické Církve a vše co mají je jen odtržek z Ní... ani na Písmo nemají nárok, protože to dala dohromady právě Katolická Církev, nikoli protestanté či pravoslavní...
nebýt KC... ani protestanté ani nic jiného neexistuje - tedy ani jejich modlitba... nechci se zde dohadovat o tom kdo je lepší a kdo se lépe modlí... otázkou je, zda ty, kdo jsou vědomě mimo Pravdu Pán vyslyší...
Slovy: Církev nás učí modlit... neznamená, že jediná sprádná modlitba je modlitba církve, tedy žalmy atd... právě že Církev nás učí modlit tím, že říká: Kristus je náš Pán, Vykupitel, Spasitel, ale i bratr... díky Kristu můžeme mluvit k Bohu jako s přítelem... můžeme Bohu odevzdat všechny naše problémy... ale máme ho za všechno i zlé chválit... <- takto nás Církev učí se modlit... nemyslím tím konkrétní slova. Jaké jiné náboženství má takového Boha, který má vztah lásky s člověkem, do takové míry, že nepožaduje oběť, ale sám se obětoval?
@AntonínKrejzar .. "ani na Písmo nemají nárok, protože to dala dohromady právě Katolická Církev, nikoli protestanté či pravoslavní... " WTF?
Na Písmo má snad nárok každý člověk, který hledá pravdu a Boha! A pak také každý křesťan, nehledě na denominační příslušnost, protože je to Boží slovo, kterým se máme sytit!
Jen aby bylo jasno, já nepopírám, že ŘKC má plnost pravdy, jen mě fakt dovede nasr ... ta katolická povýšenost. V té knize o rabínovi Nachmanu z Braclavi jsou vzpomínky modliteb věrných chasidských Židů, kteří chválili Hospodina cestou do plynových komor. Omlouvám se, ale "patent" na pravost modlitby má v tomhle případě fakt Duch Svatý a ne výhradně ŘKC. (Věřím, že v ní působí DS v plnosti - co se věrouky a svátostí a tak týká)
@AntonínKrejzar .. prvně budu vždycky hledat v ŘKC, protože má podle mě nejširší tradici "školy modlitby" .. ale to mě rozhodně nedrží zpátky od toho, když narazím na něco opravdu pozoruhodnýho v protestantských církvích (a tím nemyslím jen hurá charismatismus, ale třeba J.Heinricha Arnolda, Eberharda Arnolda a mnohé další), že se od tama nemůžu inspirovat k modlitebnímu životu. A podle mě je to v pořádku.
@AntonínKrejzar .. jeden benediktínskej mnich říkal, že zárodky mnišského života můžeme vidět už i v době před Kristem (v SZ) .. tak si troufám tvrdit, že i ta mnišská modlitební tradice v prvotní Církvi nevyrostla jen tak na zelené louce .. (Ale samozřejmě nejsem odborník, usuzuju jen z toho, co jsem slyšela ..)
Máte pravdu. Nechci se tu s vámi hádat. Šel jsem na to ve svém úhlu pohledu. Ale nebýt KC, není Písmo svaté... A není to nějaká povýšenost... uznávám že mnozí nekatolíci mohou být daleko lepší než já... ale nemohou vytvořit nic lepšího a krásnějšího než Církev katolickou, kterou založil sám Pán Ježíš... nepovyšuji KC kvůli tomu že jsem v ní já, ale protože je Kristova - tedy vyvyšuji Krista, nikoli sebe.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.