Následující text je jednou z kapitol knihy Kazatelna život od známého slovenského kněze Mariána Kuffy. Hluboké a životně důležité věci řečené prostě, jasně, výstižně.
(foto: Moyan Brenn, www.flickr.com, cc)
Každý, kdo chce následovat Ježíše Krista, a každý, kdo ho už následuje, musí počítat s tím, že dřív nebo později přijdou pokušení. Vsaďte se se mnou, že přijdou. U nás chlapcům říkám, protože nesmí pít alkohol: vsaďte se o litr mléka.
Když se rozhodneš následovat Ježíše, když budeš chtít změnit svůj život, přijdou pokušení. Ďábel se o to postará. Ďábel je mazaný. Nepřišel Ježíše pokoušet na začátku čtyřicetidenního půstu, ale na jeho konci. Když už byl vysílení, oslabený.
Takhle to bude dělat i s tebou. Víš, kdy přijde? Když jsi vyčerpaný a úplně na dně. Tehdy tě ďábel pokouší. Jsou tři pokušení, která jsou největší a nejsilnější.
První je pýcha: smradlavá a hnusná pýcha, matka všech hříchů. Hnusná pýcha, z níž vycházejí všechny ostatní hříchy. Pýcha je ďáblův hřích: Non servam, nebudu sloužit. Takto vzniklo peklo.
Druhé pokušení jsou peníze - lakomství. Bratr nezná bratra. Budou se soudit při dědickém řízení. I Jidáš takto zhřešil penězi. Jak ho ďábel nachytal? Jidáš kradl tak mazaně, že o tom nikdo kromě Pána Ježíše nevěděl. Dělal to tajně, po troškách.
Dej si pozor, jestli kradeš v malém obchodě. Když v řeznictví krájíš salám a zákazník se nedívá, maličko přitlačíš váhu. Můžeš krást jen maličko, ale Jidáš pohořel na malých hříších. Co se stalo? Jidáš se u malých hříchů naučil říkat ano. Ano, ano, ano... Jidáš si zvykl říkat ano. Přišla velká zkouška a on padl. Malými dobrovolnými hříchy připravil duši na velkou zradu. To byla ďáblova mazanost.
Na začátku by ho nedostal, on si ho potřeboval připravit. V tom je nebezpečí malých hříchů.
Třetí pokušení je vlastní tělo. Pohodlnost. Žádostivost. Smyslnost. Jaký je rozdíl mezi láskou a žádostivostí? V televizi žádný: Jejda, ti se mají ale rádi! Dejte si na to pozor! Hlavně mladí lidé. Mezi žádostivostí a láskou je obrovský rozdíl. Jsou si podobné jako vejce vejci. Obě bílá, obě stejně velká, obě kulatá.
Jedno je však zasmrádlé a jedno živé. Pokud sníš živé, posilní tě, pokud sníš zasmrádlé, otráví tě. Jak je od sebe rozeznáš? Žádostivost přitahuje k sobě, láska odsunuje od sebe.
Kazatelna život
aneb v nebi najdeš prostitutky, vrahy i zloděje
Marián Kuffa
nakladatelství Cesta
www.cestbrno.cz
Komentáře
Vypadá to, že je to myšleno v případě pokušení od toho ďábla - podle toho, co se píše v článku - takže člověk odsunuje od sebe objekt žádostivé sexuální touhy - žádostivosti směřující jinam, než k vlastnímu manželovi či manželce, to je před svatbou i při možné nabídce manželské nevěry.
Ne, ne, myslím, že to vysvětlujete špatně. Ve filozofii je žádostivost to, co vtahuje do sebe, pohlcuje, přitahuje k sobě, zmocňuje se pro sebe, přivlastňuje si. Jejím symbolem je jablko v rajské zahradě - Adam a Eva ho snědli, je to symbolem přivlastnění. Láska (caritas) je opak, dává ze sebe, vydává, jejím nejvlastnějším symbolem je kříž, na kterém se Kristus vydal do krajnosti...
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.