Následující zamyšlení je vybráno z homilie českobudějovického biskupa Vlastimila Kročila, která zazněla v Krakově při mši svaté v českém národním centru.
(foto: Petras Gagilas, www.flickr.com, cc)
Ježíš se podíval na ženu a zeptal se: Ženo, kde jsou všichni? Nikdo tě neodsoudil? A žena na to: Nikdo, Pane. Načež Ježíš pokračuje: Ani já tě neodsuzuji. Jdi a již více nehřeš!
Kolik nové důvěry získala, když uslyšela: Jdi! V tu chvíli, toto jdi, znamenalo: vrať se domů, měj naději, vrať se k životu, i ty máš svou důstojnost, svou přítomností mezi lidmi hlásej, že není jen zákon, ale je také milost, že není jen spravedlnost, ale je i milosrdenství!
Celý tento příběh nechce dokazovat, že cizoložství by nebylo hříchem. Ježíš říká jasně:Jdi a již více nehřeš. Cizoložství je a zůstane hříchem, který ničí a rozvrací vztahy. Ježíš tedy neschvaluje chování veřejné hříšnice, ale pozor, on neschvaluje ani postoj těch, kdo jsou vždy připraveni ukazovat prstem na hříchy bližního!
A právě tady je také třeba mít se na pozoru, abychom nebyli jako ti, kdo chtějí první hodit kamenem. My na jedné straně odsuzujeme chování a postoj farizejů, o nichž čteme v evangeliu, ale na straně druhé mnohdy, byť třeba nevědomky, se chováme právě tak, jako oni. Jistě se nechopíme hned kamene, abychom jej hodili (ostatně, to už se přece nedělá!), ale jak často kritizujeme ty druhé, jak snadno pomlouváme, s jakou lehkostí hážeme špínu na druhé…? Jestliže někdo z našeho okolí upadne, hned jsme pohoršeni, právě tak jako byli pohoršeni farizejové... a často, třeba i jen proto, abychom dokázali sami sobě nebo druhým, že jsme lepší než oni.
V tomto smyslu je to dnešní evangelium pro nás výzvou ke zpytování svědomí! Vede nás k tomu, abychom se obraceli ke Kristu a prosili, ne za odsouzení těch druhých, ale především za odpuštění sami pro sebe.
Pozn. red.: Celé texty homilií a katechezí našich biskupů, různé postřehy a dojmy a mnoho dalšího z Celosvětového setkání mládeže v Krakově si budete moci přečíst v právě připravované "pokrakovské" knize, která by měla vyjít v první polovině měsíce října.
Komentáře
Je krásné nechat za někoho sloužit mši svatou. Osobně mi však chybí možnost nechat sloužit mši proti někomu. Je smutné, že kvůli takovým službám je většinou třeba obracet se na satanisty, woodoo, wiccany, spiritisty a podobné nekatolické denominace. Jistě, díky Vatikánskému Koncilu už to není problém, ale stejně si myslím, že by tuto potřebu věřících měla naplňovat i naše církev. Pokud nutně potřebuji, aby konkurenční firmě nezaplatili odběratelé nebo aby chlap co mi leze za ženou dostal rakovinu, mohu sice nechat sloužit mši svatou "na úmysl dárce", ale přece jen bych uvítal možnost konkrétní explikace tohoto úmyslu, aby snad nedošlo k nějakému omylu.
Já myslím, že to bude ihned možné, jakmile Bůh škrtne, že je láska a že miluje všechny lidi. Obávám se, že do té doby bude váš návrh neprůchodný.
Však přece nechci nic, co by se normálně nestávalo; odběratelé neplatí a lidi dostávají rakoviny. Když to Bůh dopouští i tak, náhodně, tak není důvod, proč by církev měla dělat jakože je lepší než Bůh a odmítat takovou službu poskytovat. Ledaže by neměla na to, jak Bůh jedná, žádný vliv. To by pak ale byla vlastně zbytečná.
Ale Bůh nedopouští bolest s cílem někoho pomstít a ublížit. A církev zprostředkovává to, co nabízí Bůh. Tudíž těžko bude kněz sloužit mši na úmysl páchání cíleného zla, když tohle není cesta skrz Hospodina. Pak není jiná možnost než se vydat cestou zla (viz Vámi zmíněné "instituce") a ta, co si budeme povídat, není správná. Ale to už zvažte sám.
Tereza Demlová:
Ale tady přece nikdo neche zlo! Cílem je zbavit se konkurenta - to přece není nic zlého, to děláme v podstatě každý a pořád, jinak bychom nepřežili ani den.
Když si velká firma otevře obchod vedle toho mého a nasadí dotované ceny aby mě zlikvidovali, tak je jejich finanční likvidace jedinou možností mého přežití. A proč bych se měl o svoji manželku dělit s cizím chlápkem jen proto, že má modré oči a atletickou postavu?
Já nevím, církevní modlitby za mír ve světě, vycházení na periferie a všude samé milosrdenství jsou asi fajn věci, ale když člověk opravdu potřebuje konkrétní pomoc v tíživé situaci, musí se obracet jinam.
Evidentně se neshodneme.
„Evidentně se neshodneme.“
— S tím souhlasím. Takže jsme se nakonec shodli :-)
Tak se mi doneslo, že prý jsem podezřelý z propagace okultismu. Je tohle možné?! Já tady celou dobu horuji pro to, aby se lidé nemuseli k okultismu utíkat! Aby jim to, co hledají u okultistů, nabízela církev! Co jiného snad myslí papež František tím vyjitím ze zabydlených místeček na periferie? Jde přece o to oslovit více lidí. V obchodě se to dělá tak, že obchodník udělá reklamu na zboží a služby, které poskytuje, a nebo nabídne nové. A tady ani o nic nového nejde, mši na úmysl dárce je možné objednat si i dnes. Jde jen o to zpropagovat, že tím úmyslem nemusí být jen prosba za dobrou úrodu nebo uzdravení dítěte.
Myslím, že obracet se na Boha (nejen) v tíživé situaci není marné. Není třeba obracet se jinam. Jen způsob vyřešení té situace bych s pokorou nechala na Boží fantazii. Což samozřejmě neznamená sedět se založenýma rukama a pro zlepšení nic nedělat.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.